Ahad, 13 September 2009

MUTIARA HIKMAH


Moga Dapat direnungkan bersama kata-kata di bawah.. Kata-kata Hikmah, penawar ‎bagi hati…

‎1) Jangan sekali-kali kita meremehkan sesuatu perbuatan baik walaupun hanya sekadar ‎senyuman.

‎2) Dunia ini umpama lautan yg luas. Kita adalah kapal yg belayar di lautan telah ramai ‎kapal karam didalamnya.. andai muatan kita adalah iman, dan layarnya takwa, nescaya ‎kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.

‎3) Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.

‎4) Setiap yang kita lakukan biarlah jujur kerana kejujuran itu telalu penting dalam sebuah ‎kehidupan. Tanpa kejujuran hidup sentiasa menjadi mainan orang.


‎5) Hati yg terluka umpama besi bengkok walau diketuk sukar kembali kepada bentuk ‎asalnya.

‎6) Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan ‎jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

‎7) Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan ketenangan dan keamanan. ‎Hidup tanpa pegangan ibarat buih-buih sabun. Bila-bila masa ia akan pecah.

‎8) Kegagalan dalam kemuliaan lebih baik daripada kejayaan dalam kehinaan. Memberi ‎sedikit dengan ikhlas pula lebih mulia! dari memberi dengan banyak tapi diiringi dengan ‎riak.

‎9) Tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau dan tidak ada insan yang ‎berdosa yang tidak mempunyai masa depan.

‎10) Kata-kata yang lembut dapat melembutkan hati yang lebih keras dari batu. Tetapi ‎kata-kata yang kasar dapat mengasarkan hati yang lunak seperti sutera.

‎11) Lidah yang panjangnya tiga inci boleh membunuh manusia yang tingginya enam ‎kaki.

‎12) Agama tidak pernah mengecewakan manusia. Tetapi manusia yang selalu ‎mengecewakan agama.

‎13) Nafsu mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya. Akal mengatakan ‎perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Dan hati mengatakan perempuan ‎itu cantik atas dasar akhlaknya.

‎14) Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang ‎amat kelam. Ianya wujud tapi amat sukar dilihat.

‎15) Hidup memerlukan pengorbananan. Pengorbanan memerlukan perjuangan. ‎Perjuangan memerlukan ketabahan. Ketabahan memerlukan keyakinan. Keyakinan pula ‎menentukan kejayaan. Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan.

‎16) Seseorang yang bijak melahirkan kata-kata selalunya disanjung sehingga ia mula ‎bercakap kosong.

‎17) Harta akan habis digunakan tanpa ilmu tetapi sebaliknya ilmu akan berkembang jika ‎ianya digunakan.

‎18) Kekayaan bukanlah satu dosa dan kecantikan bukanlah satu kesalahan. Oleh itu jika ‎anda memiliki kedua-duanya janganlah anda lupa pada Yang Maha Berkuasa.

‎19) Sahabat yang tidak jujur ibarat dapur yang berhampiran. Jikalau pun kamu tidak ‎terkena jelaganya sudah pasti akan terkena asapnya.

‎20) Mengapa manusia gemar mencetuskan pertelingkahan sedangkan manusia itu sendiri ‎dilahirkan dari sebuah kemesraan.

‎21) Kita sentiasa muda untuk melakukan dosa tetapi tidak pernah tua untuk bertaubat.

‎22) Gantungkan azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan rendahkan hatimu ‎serendah mutiara di lautan.

‎23) Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur. Setiap mata terbuka belum bererti ia ‎melihat.

‎24) Jadikan dirimu bagai pohon yang rendang di mana insan dapat berteduh. Jangan ‎seperti pohon kering tempat sang pungguk melepas rindu dan hanya ayak dibuat kayu ‎api.

‎25) Menulis sepuluh jilid buku mengenai falsafah lebih mudah daripada melaksanakan ‎sepotong pesanan.

‎26) Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang ‎menumpahkan darah.

‎27) Kegembiraan ibarat semburan pewangi, pabila kita me! makainya semua akan dapat ‎merasa keharumannya. Oleh itu berikanlah walau secebis kegembiraan yang anda miliki ‎itu kepada teman anda.

‎28)Esok pasti ada tetapi esok belum pasti untuk kita. Beringat-ingatlah untuk menghadapi ‎esok yang pastikan mendatang.

‎29) Reaksi emosi jangan dituruti kerana implikasinya tidak seperti yang diimaginasi .

‎30) Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai ‎pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati ‎mulia membawa kita ke jalan Allah.

‎31) Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana ‎membaca itu sumber hikmah menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya ‎jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, ‎menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan ‎waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan ‎waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.

‎32) Penglihatan itu sebagai panah iblis yang berbisa, maka siapa yang mengelakkannya ‎kerana takut padaKu, maka Aku akan menggantikannya dengan iman yang dirasakan ‎manisnya dalam hati…

‎33) “Wanita yang cantik tanpa peribadi yang mulia, umpama kaca mata yang bersinar-‎bersinar, tetapi tidak melihat apa-apa”

‎34) “Kekecewaan mengajar kita erti kehidupan. Teruskan perjuangan kita walaupun ‎terpaksa menghadapi rintangan demi rintangan dalam hidup”

‎35) Tanda Orang Bijaksana Ialah Hatinya Selalu Berniat Suci; Lidahnya Selalu Basah ‎Dengan Zikrullah; Matanya Menangis Kerana Penyesalan (Terhadap Dosa); Sabar ‎Terhadap Perkara Yang Dihadapi Dan Mengutamakan Akhirat Berbanding Dunia.

‎36) Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika kebaikan dibalas ‎kebaikan itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi ‎jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji.”

‎37)”Hidup umpama aiskrim. Nikmatilah ia sebelum cair”

‎38) “Kata-kata itu sebenarnya tidak mempunyai makna utk menjelaskan perasaan. ‎Manusia boleh membentuk seribu kata-kata, seribu bahasa. Tapi kata-kata bukan bukti ‎unggulnya perasaan”

‎39) “Hidup tidak boleh berpandukan perasaan hati yg kadangkala boleh menjahanamkan ‎diri sendiri. Perkara utama harus kita fikirkan ialah menerima sesuatu atau membuat ‎sesuatu dgn baik berlandaskan kenyataan”

‎40) “Hidup adalah gabungan antara bahagia dan derita. Ia adalah menguji keteguhan ‎iman seseorang. Malangnya bagi mereka yg hanya mengikut kehendak hati tidak sanggup ‎menerima penderitaan.

‎41) Hadiah Terbaik :

‎-> Kepada kawan – Kesetiaan
‎-> Kepada musuh – Kemaafan
‎-> Kepada ketua – Khidmat
‎-> Kepada yang muda – Contoh terbaik
‎-> Kepada yang tua – Hargai budi mereka dan kesetiaan.
‎-> Kepada pasangan – Cinta dan ketaatan
‎-> Kepada manusia – Kebebasan

‎42) “Berfikir secara rasional tanpa dipengaruhi oleh naluri atau emosi merupakan satu ‎cara menyelesaikan masalah yg paling berkesan”

‎43) “Hiduplah seperti lilin menerangi orang lain, janganlah hidup seperti duri mencucuk ‎diri dan menyakiti orang lain.”

‎44) “Dunia ini ibarat pentas. Kita adalah pelakonnya. Maka berlumba-lumbalah beramal ‎supaya hidup bahagia di dunia dan akhirat”

‎45) “Akal itu menteri yang menasihati, Hati itu ialah raja yang menentukan, Harta itu ‎satu tamu yang akan berangkat, kesenangan itu satu masa yang ditinggalkan”.

‎46) “Selemah-lemah manusia ialah orang yg tak boleh mencari sahabat dan orang yang ‎lebih lemah dari itu ialah orang yg mensia-siakan sahabat yg telah dicari”

‎47) “Cakap sahabat yg jujur lebih besar harganya daripada harta benda yg diwarisi dari ‎nenek moyang”

‎48) “Ingatlah, sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak ‎berteman..”

‎49) “Lidahmu adalah bentengmu, jika elok menjaganya maka ia akan menjagamu, dan ‎jika membiarkannya maka ia tidak akan mempedulikanmu”

‎50) “Orang yg paling berkuasa adalah orang yg dapat menguasai dirinya sendiri”

‎51) “Seseorang menganggap sekatan sebagai batu penghalang, Sedangkan orang lain ‎menganggapnya sebagai batu lonjatan.”

‎52) “Kalau kita melakukan semua yang kita upaya lakukan, sesungguhnya kita akan ‎terkejut dengan hasilnya.”

‎53) “Kita selalu lupa atau jarang ingat apa yang kita miliki, tetapi kita sering kali ingat ‎apa yang ora ng lain ada.”

‎54) “Apa yang diperolehi dalam hidup ini, adalah sepenuhnya daripada apa yang kita ‎berikan padanya.”

‎55) “Fikirkan hal-hal yang paling hebat, Dan anda akan menjadi terhebat. Tetapkan akal ‎pada hal tertinggi, Dan Anda akan mencapai yang tertinggi.”

‎56) “Dunia ini tiada jaminan melainkan satu peluang.”

‎57)”Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa ‎yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi ‎hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula ke pada Ilahi.”

‎58) “Rahsia kejayaan hidup adalah persediaan manusi! a untuk menyambut kesempatan ‎yang menjelma.”

‎59) “Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal, tetapi ianya datang dari semangat ‎yang tidak pernah mengalah.”

‎60) “Mengetahui perkara yang betul tidak memadai dan bermakna jika tidak melakukan ‎perkara yang betul.”

‎61) “Kecemerlangan adalah hasil daripada sikap yang ingin sentiasa melakukan yang ‎terbaik.”

‎62) “Jadikan sebagai aturan hidup untuk melakukan yang terbaik dalam apa jua yang ‎dilakukan, pasti akan menghasil kecemerlangan.”

‎63) Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara : “Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan, ‎Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu, Hatimu takut dan gementar kepada ‎kehebatan Rabbmu, ..dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat ‎yang Memiliki mu.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan